Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Thåström på Flygeln
Publicerat den 2 november, 2017

Ett tungt, mörkt Thåströmskt inferno.

En svartklädd Joakim Thåström ackompanjerandes av ett lika svartklätt band dundrade igång redan från start och när lokomotivet väl var i rullning kändes det nästintill omöjligt att stoppa. En kväll som började i nuet och som avrundades någonstans i slutet av 80-talet.

Den setlist Thåström blandar på scenen är precis lika representativt i publiken. De som haft Ebba Grön som rebelliska idoler som unga och de växt upp med Imperiet. Eller för den delen de som knappt var födda när han släppte sitt första soloalbum. Därifrån till årets platta ”Centralmassivet” har det gått nästan 30 år men den karakteristiska frontfiguren står kvar än och gör det han är bäst på. Ikväll att leverera välbyggda, skitiga och tighta låtar i samklang med det nakna och akustiska från ”Skebokvarnsv. 209”.

Just timingen i det stillsamma och enkla kontra allt det andra i ”Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce” känns planerad. Som en berg och dalbana i decibel och intensitet. Där finns en tyngd som når klimax – ett mullrande inferno som rullar in genom ett mer eller mindre fullt Flygeln och påminner om Thåströms storhet. Det är inga mellansnack eller längre pauser men det behövs liksom inte. Det vägs upp av känslan och inlevelsen i både kroppsspråket och rösten. Å andra sidan. De som var där hade inte förväntat sig någonting annat heller.

Nog för att kvällen började med det första spåret från septembersplattans release och nog för att det kanske är den som ska vara i fokus. Men det är de äldre låtarna som drar mest applåder och när Thåström river av en akustisk version av Ebba Gröns ”Die mauer” så är det liksom klart. Det är hans låtar allihop. Oavsett vilket band eller konstellation som har framfört dem förut. Oavsett om de heter The Haters eller Imperiet. Och han levererar dem allihop med samma självklara stämma – på samma självklara sätt.

Avslutningen? En tjugo minuter lång acceleration innan det sista inskyfflade kolet i ångloket sakteligen brann ut, slocknade och försvann ut i den kalla novembernatten. Lika beväpnade med vingar som Joakim Thåström själv.

Text: Jimmy Åkesson

[yasr_overall_rating size=”small”]

Artist: Thåström

Datum: 2 november 2017

Plats: Flygeln

Ort: Norrköping

Läs alla inlägg om Flygeln | Norrköping | Thåström

Våra senaste spelningar: