Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Hannah Aldridge på Kulturkvarteret
Publicerat den 22 mars, 2015
en 27-åriga Hannah Aldridge från Muscle Shoals i Alabama tar emot på Kulturkvarteret och bjuder, ensam på scen med sin gitarr, in oss till sista spelningen på turnén. Det blir nästan lite vardagsrumskänsla, ett upplägg som passar utmärkt i den mörka, nästan fulla lokalen.

Hon bjuder på det mesta från den hyllade Razor Wire från 2014 och hon är en mycket god historieberättare, inte bara i låtarna. Hon är både rolig, varm och självironisk i mellansnacken, där hon förklarar bakgrunden till låtarna, och berättar leende att hon bara skriver mörka sånger. Vi får också veta att hon skriver musik till skräckfilmer – bara det!

Hon inleder med Lie Like You Love Me, en av mina favoriter på albumet, och redan där glömmer jag bort att jag innan konserten tänkt att det var synd att hon inte hade något band med sig. Musiken har definierats som dark americana, men man hittar även en hel del soul, och jag tycker faktiskt det blir tydligare live utan band.

Hon berättar om sonen Jackson, döpt efter Jackson Browne och spelar hans These Days och senare även Black and White, skriven till sonen. Vi får också höra hennes fars Modern Day Bonnie & Clyde innan hon pluggar ur gitarren och ger sig ut i publiken och avslutar med Howlin´ Bones.

Nu när turnén är avslutad är det dags för nästa album att spelas in, och utifrån de smakprov vi fick höra, bl a Gold Rush, kan jag nog lova att den kommer att vara värd att lyssna på och det lät nästan som att hon lovade att komma tillbaka, snart. Hon är så välkommen!

Först på scen under kvällen är Anton Essinger. Emma Essinger är storasyster, men nog om det, för han står stadigt på egna ben! Rösten är riktigt bra och hans gitarrspel inte långt efter. Jag anar mer än vet att en av husgudarna måste vara Ryan Adams och sämre förebilder kan man ha. I alla fall i min värld.

Betyg: ***** (5/5)

Artist: Hannah Aldridge

Support: Anton Essinger

Datum: 21 mars 2015

Plats: Kulturkvarteret, Lilla salen

Ort: Kristianstad

Arrangör: Musik i Syd, Kultur & fritid i samarbete med Kompakt Disk

 

Bilder på Anton Essinger:

 

Text och bild: Eva Carlsson

Våra senaste spelningar: