Regina Spektor går på scenen och första låten gör hon genom att sjunga och hålla takten genom att knacka på micen. Efter det är det få tillfällen som hon reser sig från sin flygel. Hon sitter långt in på scenen och det är svårt att se henne. Men på något sätt så når hennes finastämda musik med nyanser som läggs av bland annat cello, en keyboardist och lugna trummor, fram ändå. Det är lungt och mysigt, solen strålar och det är riktigt varmt. Perfekt för att sätta sig ner och titta på skärmarna längre bak i publiken. Något många gjort. Hon sjunger ibland med trummorna och lägger på ljudeffekter. Musiken kommunicer mycket känsla och texter man kanske inte förväntar sig som på ”Sailor Song” där hon upprepar många gånger att ”Mary Anne’s a bitch”. Mest allsång får hitten ”Eet”. Den har lite mer takt och publiken är inte sen med att klappa och sjunga. Ibland är det stora variationer i musiken som den här låten, ibland mer nyanser och subtila förändringar men alltid når den unika rösten och musiken hela vägen ut. Hon tappar helt texten mitt i ”Laughing With” men räddar det hela med att skratta och lägger en fantastisk kommentar om att om några år kommer man ha kommit på ett sätt att ladda in all den här informationen direkt i hennes hjärna. Men då skulle hon ha andra problem, som att hon skulle vara en robot. Det är lite så hon framstår: så otroligt mänsklig. Hon tar de erfarenherterna många har som människa och omsätter det hela i fantastisk musik och tänkvärda texter. Brilljansen ligger i enkelheten. | Betyg: ***** Datum: 28 juni 2012 Plats: Utopia, Peace & Love Ort: Borlänge Publik: Några tusen |