Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Stämningsfullt på Lilla Teatern
Publicerat den 23 maj, 2012
Det är den ytterst musikaliska Emil Svanängen som står bakom namnet Loney Dear. Han var länge känd som en av branschens största DIY-artister, då hans fyra första studioalbum släpptes helt på egen hand.

Efter att han släppte sitt första studioalbum 2003 så har det gått framåt för Emil Svanängen, men det var dock när det Amerikanska skivbolaget Sub Pop återutgav hans album Loney, noir 2007 som det blev ett kommersiellt genombrott. Det senaste albumet Hall Music, som släpptes förra året, blev genast kritikerrosat från flera håll, och innehåller låtar som My Heart och I dreamed about you.

Lilla Teatern i Norrköping fylls snabbt och i de röda sammetsfåtöljerna sitter den stereotypiska målgruppen. Unga, kulturella indie-människor. De är en mottaglig publik för Svanängens nakna framträdanden, för ensam på scen sitter han med en akustisk gitarr, ett litet trumset, en keyboard och ett scengolv fullt av pedaler. Hans teknik med liveinspelningar med hjälp av pedalerna gör musiken fyllig och djup trots det enkla som man ser.

Hans nakna, rena röst som stundvis fyller lokalen blir endast ett komplement till den show han ger i och med byggnationen av låtarna live.Tanken att en halvfull lokal med sittplatser skulle vara svår att spela för, den rubbar han lite, men inte helt. Lokalen känns tom och det gör inte riktigt framträdandet rättvisa. Dock känns det som att samma publik skulle verka fånig stående framför just Loney Dear och allt vad det innebär.

Men det är något med stämningen som ändå känns rätt. Det är som att tycka om något även fast man kanske inte borde. Det saknas något, fast ändå inte. Här finns inget uttrymme för allsång, händer i luften eller gung i golvet från en brinnande publik. Man vill säga att det är tamt och tråkigt, fast det tar emot, för det är varken tamt eller tråkigt.

Det råder en stillsam dramatik i hans framträdande. Med få ord så ger han ett stämningsfullt intryck och det går hem. Efter varje låt hörs en rungande applåd, som ger intrycket av en publik minst dubbel så stor. Dem som är här, det stereotypiska indiegänget, är hängivna fans och lyssnar med öppna hjärtan på varenda ton som flödar genom rummet. Det är balansen mellan publikens tysta uppmuntran och den scennärvaron som Emil Svanängen har som gör att det funkar. Det bara funkar och det funkar rätt bra.

Betyg: *****
Huvudband: Loney Dear
Datum: 23 maj 2012
Plats: Lilla Teatern
Ort: Norrköping
Publik: ca 50
Läs alla inlägg om Lilla Teatern | Loney Dear

Våra senaste spelningar: